DE 150 PSALMEN IN FRANSE STIJL


Al tijdens zijn Conservatoriumtijd had de Frans-klassieke muziek Arie's grote belangstelling. Diverse studiereizen brachten hem naar de beroemde Cliquot-orgels te Poitiers en Houdan alwaar hij les ontving van Jean-Claude Zender en Jean Boyer. Toch duurde het nog jaren voordat Arie Loonstra zich ging toeleggen op het componeren naar Frans-klassiek voorbeeld. De directe aanleiding hiertoe was de kennismaking met de Franse orgelbouwer Michel Garnier die hem in zijn atalier en op het door hem gerestaureerde orgel te Carvin liet kennismaken met het hoge peil van zijn restauratie- en intonatiekunst. De zeggingskracht van de Frans-klassieke instrumenten, maar ook van de orgels die volgens dit concept nieuw zijn gebouwd, liet grote indruk na. Het was dan ook dit orgeltype en de onlosmakelijk daarmee verbonden compositievormen en registraties der zeventiende- en achttiende-eeuwse Franse componisten die Arie Loonstra in de jaren 1992/93 inspireerden tot zijn project: De 150 psalmen in Franse stijl. Eind 1998 verscheen het eerste deel, de psalmen 1-36, in boekvorm. De andere 3 delen volgden het jaar daarna. Op deze pagina kunt u kennismaken met enkele delen uit deze 16 psalmensuites voor orgel. De cd-box is al 20 jaar uitverkocht en helaas zijn er geen plannen bij de uitgever voor een herpersing.