DE 150 PSALMEN IN FRANSE STIJL
Al tijdens
zijn Conservatoriumtijd had de Frans-klassieke muziek Arie's grote belangstelling. Diverse studiereizen brachten
hem naar de beroemde Cliquot-orgels te Poitiers en Houdan
alwaar hij les ontving van Jean-Claude Zender en Jean
Boyer. Toch duurde het nog jaren voordat Arie Loonstra
zich ging toeleggen op het componeren naar Frans-klassiek
voorbeeld. De directe aanleiding hiertoe was de
kennismaking met de Franse orgelbouwer Michel Garnier die
hem in zijn atalier en op het door hem gerestaureerde
orgel te Carvin liet kennismaken met het hoge peil van
zijn restauratie- en intonatiekunst. De zeggingskracht
van de Frans-klassieke instrumenten, maar ook van de
orgels die volgens dit concept nieuw zijn gebouwd, liet
grote indruk na. Het was dan ook dit
orgeltype en de onlosmakelijk daarmee verbonden compositievormen
en registraties der zeventiende- en achttiende-eeuwse Franse
componisten die Arie Loonstra in de jaren 1992/93 inspireerden
tot zijn project: De 150 psalmen in Franse stijl. Eind 1998
verscheen het eerste deel, de psalmen 1-36, in boekvorm. De
andere 3 delen volgden het jaar daarna. Op deze pagina kunt u
kennismaken met enkele delen uit deze 16 psalmensuites voor
orgel. De cd-box is al 20 jaar uitverkocht en helaas zijn er geen plannen bij de uitgever voor een herpersing. |
|